اخبار

فرش هایی از دیار مهاراجه

هند یا هندوستان، کشوری در جنوب آسیاست که پایتخت آن دهلی نو می باشد. هند از شمال غربی با پاکستان، از شمال با چین، نپال، یونان و تبت و از شمال شرقی با برمه و بنگلادش همسایه است. همچنین این کشور از شرق با خلیج بنگال و از غرب با دریای عمان و ازجنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد.

هنر بافت فرش احتمالا به وسیله اکبرشاه مغول (اکبر کبیر) به هندوستان مرفی شده است. زمانی که او شماری از بافندگان و طراحان ماهر ایرانی را گرد آورد، اساسا برای اینکه فرش هایی برای کاخ او ببافند.

در طول قرن های شانزدهم، هفدهم و هجدهم بسیاری از فرش های مرغوب، از بهترین الیاف پشم گوسفند و ابریشم در این مکان بافته می شدند. که این فرش ها دارای الگوهای ایرانی بودند. کیفیت این فرش ها در طی قرن نوزدهم و تا اواسط قرن بیستم تنزل یافت، به جز محصولات کوچک تری که در شهرهای آمریتسار، سریناگار و آگره تولید می شدند.

پس از استقلال هند در سال 1974، تولید تجاری فرش مجددا احیا شد. حتی با اینکه بسیاری از بافندگان به پاکستان نقل مکان کردند، به لطف تمرکز بر روی آموزش زنان و مردان و به طور کلی جوانان، دوباره این هنر جان و رونق گرفت.

امروزه این کشور یک صادر کننده بزرگ فرش دستبافت ارزان محسوب می شود. کیفیت این فرش ها از تنوع بسیاری بر خوردار است و همچنین الگوی آنها غالبا، الگوهای کلاسیک ایرانی و چینی است.

برای اینکه بتوان به اصالت فرش های هندی اشاره کرد، اغلب از پیشوندهایی نظیر: میر هندی (هندو)، پاکستان – بخارا و گبه هندی (هندو) استفاده می شود، که برای مثال گبه هندی بسیار متفاوت از گبه ایرانی است.

دیگر فرش های هندی با نام های آمریت سار، بها دوهی، جی پور، کشمیر، میرزا پور و سریناگار در بازار به فروش می رسند.

فروشگاه دنیای فرش تنها فروشگاهی است که فرش هایی نزدیک به طرح فرشهای هندی را در خود جای داده است. برای دیدن دیگر محصولات ما به قسمت فروشگاه نیز سری بزنید

[ratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.