نوشته های دنیای فرش

معرفی فرش قم و تاریخچه آن

فرش قم و معرفی آن

قم، شهری که اکثر ساکنان آن را افرادی که از دیگر شهرهای ایران به آن مهاجرت کرده‌اند تشکیل می دهد، صنایع دستی جذاب و چشمگیری دارد؛ اما در میان سنگ تراشی، معرق کاری روی چوب، مهر و تسبیح و مروار بافی، هنر قالی بافی این شهر شهرت جهانی دارد و فرش قم نیز یکی از آن هاست.

معرفی فرش استان قم

گرچه قالی بافی در شهر قم تا 100 سال گذشته صنعت گسترده‌ای نبوده، اما فرشهای لوکس ابریشمی و پشمی این شهر به دلیل کیفیت بالا معروف بوده و از گرانترین فرش‌ های جهان محسوب می شوند و به دلیل بالا بودن قیمت فرش قم معمولا در سایزهای بزرگ بافته نمی شوند، به صورت فرش‌هایی که به دیوار زده می‌شوند و یا تابلو فرش های نفیس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرش قم

در سفر شینزوآبه نخست وزیر ژاپن در خرداد سال ۱۳۹۸ به تهران  یک قالی ابریشم نفیس قم توسط حسن روحانی به وی اهدا شد. روحانی اظهار داشت: انتخاب فرش ایرانی به عنوان هدیه علاوه بر نمایش هنر فرش بافی، صبر، دقت و قوام ایرانی را نشان می دهد. این فرش در ابعاد ۲۰۵×۲۰۵ به شکل مربع با بیش از 4 میلیون گره در طی سه سال توسط دو استاد بافنده قمی بافته شده است و با طرح های زیبا از نقوش گل فرنگ (طرح گل رز) و با انواع رنگ های آبی و طلایی پر شده است. 

فرش قم و معرفی آن

معرفی فرش قم

بافت فرش قم

استفاده از پودهای ظریف، نازک و چله کشی و گره فارسی از مشخصه های اصلی فرش قم هستند. اگر چه فرش قم مانند فرش تبریز و فرش کردستان به صورت گسترده در ایران رواج ندارند، اما در اکثر روستاها، خانه‌ها و کارگاه‌‌های قم بافته می‌شوند و بخاطر ریزبافت بودن نقوش اصلیل ایرانی روانه بازار جهانی ‌می شوند و حتی قالی بافان هندوستان و پاکستان در صدد کپی برداری کامل از این فرش‌ها هستند. فرش قم رغیب جدی فرش بیجار، نائین و اصفهان است؛ هرچند فرش تمام نقاط ایران کیفیتی بالا نسبت به دیگر نقاط دنیا دارند، اما زیبایی و ظرافت فرش‌ بی انتها است و برای نمایش گذاشتن هر چه بهتر هنر ایرانی همه فرش بافان تلاش خود را خواهند کرد.

فرش قم و معرفی آن

نقش فرش قم

فرش قم را از لحاظ طرح و نقوش نمیتوان خیلی متمایز از دیگر فرش های ایران برشمرد؛ زیرا همانطور که در بالاتر گفتیم، این شهر را اغلب مهاجران دیگر شهرهای ایران تشکیل می‌دهند بنابراین طرح هایی از سراسر ایران وارد فرش دستباف قم شده است. اما از پرکاربردترین نقوش می‌توان به لچک و ترنج شاه عباسی، محرمات، خشتی، اسلیمی و شکارگاه اشاره کرد.

فرش قم و معرفی آن

رنگبندی فرش قم را 16 رنگ اصلی لاکی روشن و تیره، سرمه ای، کرم روشن و تیره، بژ، نخودی، قهوه ای سوخته و روشن، آبی روشن و سیر ، مشکی، طلایی، خاکی و مسی تشکیل می‌دهند. این تنوع رنگی مشتریان زیادی را به خود جذب کرده و خرید را برای افراد راحتتر می‌کند زیرا سلیقه‌های مختلفی را راضی نگه می‌دارد.

فرش های قم در دهه‌های اول با پشم های کیفیت پایین ساخته می‌شدند، اما امروزه بسیاری از فعالان فرش دستباف، قم را پایتخت ابریشم دنیا می‌دانند. پیشرفت، ظرافت و دقت در فرش بافی قم از عاملین موفقیت این هنر در رده جهانی هستند.

شما عزیزان می توانید جهت خرید اینترنتی فرش از فروشگاه ما دیدن فرمایید و همچنین اگر سوالی دارید می توانید با مشاوران و کارشناسان بخش فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.