نوشته های دنیای فرش

موزه فرش ایران و تاریخچه آن

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران در شهر تهران و در کنار پارک لاله قرار دارد. این موزه که در سال 1356 ساخته شده است، فرش های متنوعی را از سراسر ایران به نمایش می گذارد که قدمت آنها از قرن شانزدهم تا به امروز است. موزه فرش تهران یکی از معدود موزه های جهان است که فقط در زمینه فرش تخصص دارد. این موزه فرش های ایرانی که در سراسر دنیا به خوبی شناخته شده اند را جمع‌آوری کرده و فرصتی نادر و مهیج را برای بازدید و قدردانی از آنها در کشور فراهم می کند. در سال‌های اول تاسیس موزه، تعداد محدودی فرش وجود داشت، اما با گذشت سال ها این تعداد بسیار افزایش یافته است.

موزه فرش ایران

نمای بیرونی این موزه شبیه دار قالی است و تار و پود یک فرش را برای بیننده تداعی می‌کند که برای سایه انداختن بر روی دیوارهای خارجی، باعث کاهش تأثیر آفتاب گرم تابستان بر دمای داخلی می شود. این ساختمان که توسط  عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی شده و یکی از شاهکارهای معماری مدرن ایران محسوب میشود.

موزه فرش ایران

ابعاد موزه فرش ایران

سالن اصلی موزه فرش 3400متر مربع و کتابخانه موزه شامل هزاران کتاب به چند زبان از جمله فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و عربی است. این کتاب ها مجموعه ای از مهمترین و نادرترین نشریات و تحقیقات در مورد فرشهای ایرانی هستند. علاوه بر این، این مجموعه شامل كتب فرهنگی در زمینه دین، ​​هنر و ادبیات است که در دسترس محققان، دانشجویان و هنردوستان قرار دارند.

موزه فرش ایرانموزه فرش به کانون علاقه مندان به هنرهای کهن، هنر بافندگی و همچنین مورخان و محققان تبدیل شده است. ورودی موزه نقشه ای از مراکز نمادین بافندگی ایران مانند کرمان و تبریز را نشان می دهد. هر از گاهی، یک بافنده فرش ایرانی در جایی از موزه نشسته است تا نحوه بافتن فرش را به بازدید کنندگان نشان دهد. این موزه همچنین ابزارهای مختلف بافندگی، مواد رنگی را به نمایش می گذارد، به طوری که بازدید کنندگان نه تنها خود فرش ها، بلکه نحوه ساخت فرش ها را نیز تجربه می کنند.

طبقه اول موزه فرش نمایشگاه های زیبا و دائمی مجموعه فرش را در خود جای داده است. اما طبقه دوم موزه مخصوص نمایشگاه های فصلی یا موقت است. در نمایشگاه دائمی موزه معمولاً همزمان حدود 200 فرش را به نمایش می گذارند.

موزه فرش ایران

اجناس موجود در موزه

مجموعه موزه فرش شامل بسیاری از فرش های کمیاب و فرش های زیبا، از جمله فرش های معروف ترین مراکز بافندگی کشور است. فرش های ارزشمندی که از قرن 9 بافته شده‌اند و تا امروز قدمت دارند.

موزه فرش نه تنها مجموعه ای از کتابهای گرانبها را در دسترس عموم قرار داده است، بلکه کلاسهای زیادی را نیز به عموم ارائه می دهد. این کلاسهای آموزش فرش بافی که برای زنده نگه داشتن هنر قالی و گلیم طراحی شده اند همه چیز را از قالیبافی، مفهوم نقوش فرش‌ها تا ترمیم فرشهای آسیب دیده ایرانی را آموزش می دهند.

موزه فرش ایران

به دانشجویانی که این دوره ها را بگذرانند گواهی اعطا می شود. و با توجه به تقاضای مجموعه داران فرش، موزه فرش دارای یک فروشگاه مرمت فرش است که برای بازدید عموم آزاد است.

بازدیدکنندگان از موزه همچنین می توانند پس از یک روز طولانی گشت و گذار د میان فرشها در کافه این موزه استراحت کنند.

دنیای فرش یک مجموعه بزرگ در زمینه خرید اینترنتی فرش است. شما عزیزان می توانید محصولات ما را مشاهده کرده و در صورت احتیاج به پشتیبانی با کارشناسان بخش فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.