نوشته های دنیای فرش

راهنمای جامع خرید بصرفه تابلو فرش

تابلو فرش چیست

راهنمای جامع خرید بصرفه تابلو فرشیکی از لوازم های تزیینی که در اکثر قریب به اتفاق منازل ایرانی ها وجود دارد تابلو فرش می باشد. استفاده از تابلو فرش در منزل جلوه و نمادی خاص به دکوراسیون منزل می بخشد و جزء کالاهای لوکس به شمار می رود مخصوصاً اگر تابلو فرش از نوع دستباف باشد.

تابلو فرش ها در حقیقت تصاویری از نقش و نگارهای زیبا و جذاب هستند که هر کدام بیانگر یک روایت می باشند که با الهام از تصاویر نقاشان ایرانی و اروپایی بافته می شوند.

در واقع می توان گفت این هنر زیبا بسیار پیچیده و شگفت انگیز است. تابلو فرش های دستبافت چشم هر بیننده ای را به خود خیره کرده و هوش را از سر آدمی می برد.به راستی وقتی به گره های ظریف کار نگاه می‌کنیم مهارت و صبوری و رنجی که قالی باف کشیده کاملاً قابل مشاهده است .

تابلو فرش ها از نظر کارایی و بافت با فرش های معمولی تفاوت دارند و اکثراً جنبه تزیینی دارند که در قالب یک قاب چوبی مورد استفاده عموم قرار می گیرند.

گرچه اغلب تابلوفرش هایی که از قدمت چندین ساله برخوردار هستند و به عنوان یک کالای اصیل به شمار می آیند اغلب دستبافت هستند، اما امروزه در بازار تعداد بسیار زیادی تابلوفرش های ماشینی نیز یافت می‌شود که از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه تر از تابلو فرش‌های دستبافت می باشند و به نوبه خود نیز دارای جلوه زیبا برای منزل هستند که بسیاری از افرادی که بودجه محدودی دارند می توانند به سراغ تابلو فرش های ماشینی بروند.

زمانی که تصمیم می گیرید برای خرید تابلو فرش به فروشگاه مراجعه کنید باید در انتخاب خود بسیار دقت کنید تا با توجه به بودجه انتخابی خود بهترین تابلو فرش بازار را انتخاب و مهمان خانه های خود کنید .
در ادامه ما شما همراهان عزیز را با نکات خرید تابلو فرش دستبافت و تابلو فرش ماشینی آشنا خواهیم کرد پس با دنیای فرش تا انتهای مقاله همراه باشید.

برای خرید فرش دستباف چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

راهنمای جامع خرید بصرفه تابلو فرشبرای اینکه یک تابلو فرش دستبافت با کیفیت و متناسب با بودجه خود را داشته باشیم باید به این نکات توجه کنیم :

اول از همه وقتی زیبایی خیره کننده یک تابلو فرش دستبافت نظر شما را به خود جلب می کند باید از اصالت آن اطمینان حاصل کنید و در مورد آن تابلو فرش اطلاعات لازم را کسب کنید.
معمولاً شناسنامه تابلو فرش ها در پشت آنها درج شده است .

پشت تابلو فرش اطلاعات بسیار با اهمیتی اعم از اینکه نوع گره های تابلو فرش درشت یا ریز هستند و همچنین میزان دقیق شانه هایی که توسط بافنده زده شده درج شده است .

همه چیز در مورد فرش های ابریشمی ماشینی

سعی کنید تابلو فرش را بدون قاب تهیه کنید تا اگر ایراد و یا کجی هایی در فرش هست قابل مشاهده باشد و اگر مایل هستید تابلو فرش استاد به نام و خاصی را تهیه کنید از خود بافنده به صورت مستقیم خریداری نمایید.

توجه به این نکته که تابلو فرش هایی که دارای چله ابریشمی هستند از نظر قیمت و اصالت گران تر می باشند شما را در انتخاب یک تابلو فرش مناسب یاری می کند. زیرا چله و پرزهای ابریشمی نسبت به نخ های معمولی از ظرافت و درخشندگی بیشتری برخوردار هستند.

آخرین نکته اینکه سعی کنید همیشه خرید خود را در روزهای آرام و ساکت بازار انجام دهید زیرا به دلیل تنوع بالای تابلو فرش های دستبافت ممکن است در خرید خود دچار اشتباه شوید و شلوغی بازار و تنوع زیاد شما را حیرت زده کند .

نکات مهم در خرید تابلو فرش های ماشینی

راهنمای جامع خرید بصرفه تابلو فرشتابلو فرشهای ماشینی نیز مانند فرش در کارخانه های فرش بافی توسط ماشین و بدون دخالت دست انسان بافته می‌شوند.چیزی که باعث به وجود آمدن یک فرش ماشینی باکیفیت می‌شود تراکم و رج شمار بالا می باشد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم در هنگام خرید فرش ماشینی از فروشنده در مورد تراکم رج شمار فرش اطلاعات کسب کنید.

همچنین دو نوع بافت برای تابلو فرش های ماشینی در بازار وجود دارد: گونه اول این است که ابتدا یک تابلو فرش را با زمینه سفید می بافند و بعد طرح مورد نظر را با دستگاه های چاپ مخصوص این کار روی زمینه سفید چاپ می کنند.

روش دوم به این صورت است که ابتدا نقشه و طرح مورد نظر را به دستگاه های بافندگی می دهند و سپس دستگاه اقدام به بافت تابلو فرش طبق نقشه می کند به این نوع از تابلو فرش ها بافت ماشینی می گویند .

نتیجه گیری

قبل از اقدام به خرید اول مشخص کنید که بودجه شما برای خرید تابلو فرش چقدر است. زیرا همه ی ما می دانیم که تابلو فرش های دستبافت به علت وجود دخالت انسان و هنر و زحمتی که پای طرح های تابلو فرش های دستبافت کشیده شده است قیمت بسیار بالاتری نسبت به فرش های ماشینی دارند.

اگر بودجه شما مناسب است پیشنهاد ما خرید فرش دستبافت می باشد زیرا فرش های دستبافت به مرور زمان از ارزش بالایی برخوردار می شوند در حالی که در فرش های ماشینی این موضوع کاملاً برعکس صدق می‌کند و هرچه از زمان خرید فرش ماشینی می‌گذرد ارزش خود را از دست می دهند.

حتی ممکن است به مرور زمان تابلوفرش های ماشینی پوسیده شوند ولی در مورد تابلو فرش های دستبافت اصلاً اینگونه نیست و حتی تابلوفرش های دستبافت که از نخ‌های ابریشم بافته شده اند می توانند به عنوان یک کالای عتیقه به شمار آیند.

امیدوارم این مقاله برای شما همراهان عزیز شهرفرش مفید واقع شده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.