نوشته های دنیای فرش

تابلو فرش طرح استاد محمدرضا شجریان

تابلو فرش طرح استاد محمدرضا شجریان

استاد شجریان موسیقی دان ، خواننده ، آهنگ ساز و خوش نویس بزرگ کشورمان هستند. برای گرامی داشت یاد ایشان تابلو فرش طرح استاد محمدرضا شجریان در شکل های مختلف بافته شد است. در ادامه بیشتر با این هنرمند عزیز آشنا خواهیم شد.

معرفی استاد شجریان

استاد شجریان در تاریخ 1 مهر سال 1319 در مشهد چشم به جهان گشودند ، ایشان موسیقی دان ، آهنگ ساز و همچنین خوش نویس کشور عزیزمان بودند و همچنین نامزد دو جایزه گرمی هستند. استاد شجریان به لقب خسرو آواز ایران شناخته شده است. انجمن آسیا وی را یکی از بزرگترین هنرمندان و موسیقی دانان اصیل ایرانی می داند.شبکه های بزرگ و خبر گذاری های مختلف ایشان را یکی از 50 صدای برتر جهان معرفی کرده اند.

استاد شجریان علاوه بر موسیقی دان ، خوش نویس ، آهنگ ساز و خوانندگی ، مبدع چند ساز موسیقی نیز می باشند. استاد شجریان در قرائت قرآن نیز بسیار فعالیت داشتند و نجوای ربنا یکی از معروفت ترین تلاوت های قرآنی ایشان است. از فرزندان استاد می توان همایون و مژگان شجریان را نام برد که هر دوی آن ها در زمینه موسیقی فعالیت میکنند.
استاد شجریان رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران هستند.

تابلو فرش استاد شجریان

از شاگردان استاد می توان حسام‌الدین سراج، علی جهاندار ،حمیدرضا نوربخش، ایرج بسطامی و همچنین پسر ایشان همایون شجریان را نام برد. استاد علاقه زیادی به خوش نویسی داشته اند و از تاریخ 1344 توسط استادان بزرگ همچون ابراهیم بوذری و حسین میرخانی به خوش نویسی خط نستعلیق پرداختند. ایشان یکی از بزرگان عرصه خوش نویسی خط نستعلیق هستند.

قرآن خوانی استاد شجریان

استاد برای اولین بار نزد پدرشان ، مهدی شجریان که یکی از قاریان بزرگ شهر مشهد بود ، قرائت قرآن را شروع کردند. ایشان برای نخستین بار در سن 12 سالگی به تلاوت قرآن در رادیو مشهد پرداختند. در اوایل خوانندگی استاد ، پدر ایشان با خوانندگی محمدرضا موافق نبود اما بعد ها بالاخره موافقت کردند. استاد در سال 1356 رتبه نخست تلاوت قرآنی کشوری را به دست آوردند. همچنین در سال 1357 در کشور مالزی رتبه دوم جهانی تلاوت قرآن را از آن خود کردند.

تابلو فرش استاد شجریان

در سال 1358 ایشان 4 آیه از آیات قرآن را با صوت تلاوت کردند. که همگی این 4 آیه با ربنا شروع می شدند. از این پس ربنای استاد شجریان به مدت 30 سال در ماه های رمضان پخش می شد. استاد شجریان تلاوت ربنا را برای همه ایرانیان دانست و هنگام منع پخش آهنگ های استاد در صدا و سیما ، ایشان هیچ وقت ربنا را منع نکردند. استاد در سال 1378 مجموعه تلاوت های قرآنی خود به نام یاد پدر را عرضه کرد.

ساز های ابداعی استاد شجریان

استاد ساز های مختلفی را نیز ابداع کردند که در سال 1390 در نمایشگاه تهران آن ها را رونمایی کردند. از جمله ساز های ابداعی ایشان می توان شهر آشوب ، سبو ، کرشمه ، ساغر و … را نام برد.

استاد شچریان علاقه زیادی به شاعرانی همچون خیام ، حافظ ، مولانا ، سعدی و … داشتند و از سروده های آن ها بسیار خوانده اند همچنین در کنسرت های خود ، شعر نو را نیز دریغ نکردند و از اشعار بزرگانی چون نیما یوشیج ، فریدون مشیری ، سهراب سپهری و … خواندند.

درگذشت استاد شجریان

متاسفانه استاد شجریان در 17 مهر سال 1399 پس از 15 سال جنگیدن با بیماری سرطان از پیش ما رفتند.

هنرمندان بزرگ در عرصه نقاشی و قالی بافی سعی کرده اند چهره ی استاد را نقاشی کنند و یاد و خاطر ایشان را برای کسانی که او را دوست داشتند همیشه زنده کند. تابلو فرش ها و فرش های زیای با طرح چهره استاد شجریان بافته شده اند. شما عزیزان می توانید برای خرید اینترنتی فرش از فروشگاه دنیای فرش دیدن کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.