نوشته های دنیای فرش

وسایل مورد نیاز برای قالیبافی و نحوه استفاده از آن ها

وسایل مورد نیاز برای قالیبافی

امروزه یادگیری همه هنرها از جمله هنرهای دستی محدود به شهر یا مکان خاصی نمی شود. با وجود آموزشگاه های حضوری در هر شهر و یا آموزش های آنلاین، هر شخص به راحتی می تواند برای سرگرمی و یا کسب در آمد و کارآفرینی یکی از هنرهای دستی را یاد گرفته و بنا به خواسته خود از آن استفاده کند. برای یادگیری هنر فرش بافی یا گلیم بافی از همان ابتدا نیاز به یکسری وسایل و ابزار کار هست تا آموزش را شروع کنید. پیشنهاد می کنیم اول با تک تک این ابزار آشنا شوید، لیستی تهیه کنید و سپس برای خرید یکجا راهی بازار شوید و یا وسایل خود را آنلاین سفارش دهید. همراه ما باشید تا وسایل مورد نیاز برای قالیبافی را برای شما معرفی کنیم.

وسایل مورد نیاز برای قالیبافی

در ادامه چند وسیله مهم برای بافتن قالی را شرح خواهیم داد.

دار قالی

هر فرشی در ابتدا روی یک چهارچوب ساخته می شود. دار یا دستگاه قالی این چهارچوب است که در دو نوع دار افقی و دار عمودی وجود دارد و از اصلی ترین وسایل مورد نیاز برای قالیبافی است. دار افقی معمولا روی زمین قرار داده می شود و فضای بیشتری را اشغال می کند و شاید برای کسانی که مشکل کمر درد دارند مضر باشد، اما دار عمودی به صورت ایستاده و تکیه داده شده به دیوار مورد استفاده قرار می گیرد، فضای اشغال می‌کند و به طور کلی استفاده از آن برای دوران آموزش و یا حتی بعد از آن راحتتر است. معمولا برای افرادی که شروع به یادگیری این هنر اصلیل ایرانی کرده اند دار عمودی با ابعاد کوچک ( معمولا 40*40 سانتی متر) استفاده می شود.

دار قالی

چله

بعد از اینکه دار قالی را تهیه کردیم حال نوبت به چله کشی است. چله همان تارهایی است که فرش روی آن بافته می شود. چله فرش مهم ترین بخش کار است، زیرا اگر درست و اصولی نصب نشده باشد فرش آن ظرافت لازم را ندارد. امروزه بیشتر از نخ چله پنبه ای استفاده میشود در صورتی که در گذشته بیشتر این نخ ها از جنس ابریشم و پشم بوده.

چله قالی بافی

 خامه فرش و نقشه

در قالی بافی نخ هایی از جنس پشم و یا ابریشم را که دور تاری گره میخوردند و در نهایت بدنه و به اصطلاح گوشت فرش با خواب فرش را تشکیل می دهند، خامه می گویند. مراحل تبدیل پشم به نخ خود نیاز به توضیح بیشتری دارد اما برای هنرجویانی که میخواهند تازه دستی در این هنر داشته باشند، نخ هایی با جنس های مرغوب و رنگ های متنوع وجود دارد که در بازار میتوانند تهیه کنند.
درباره نقشه فرش نیز پیشنهاد میکنیم برای شروع از نقشه های ساده تر و خلوتتر استفاده کنید تا دستتان به مرور راه بیوفتد. در نقشه های سنتی باید نسبت به طرحی که دارید خودتان خامه تهیه کنید ولی در نقشه های کامپیوتری هر رنگ کد مخصوص خود را دارد و همراه نقشه میتوانید آن ها را تهیه کنید.

 وسایل مورد نیاز برای قالی بافی

قلاب قالیبافی

قلاب وسیله ای آهنی برای سوا کردن و پیش کشیدن تار و گره زدن خامه است.

 وسایل مورد نیاز برای قالی بافی

دفه

کوبیدن گره ها و پودهای فرش توسط وسیله ای آهنی و سنگینی به نام دفه صورت می گیرد.  دفه شکل های مختلفی دارد و ممکن دسته آن پلاستیکی، چوبی و یا از جنس فلز تیغه هایش باشد که همگی در نهایت یک کار را انجام می دهند. یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز برای قالیبافی محسوب می شود.

 وسایل مورد نیاز برای قالی بافی

کاردک یا چاقو

از مهم ترین وسایل مورد نیاز برای قالیبافی می توان به کاردک یا چاقو قالی بافی اشاره کرد. برای بریدن نخ های گره شده و استفاده از رنگ های دیگر، چاقو مورد استفاده قرار می گیرد.

 وسایل مورد نیاز برای قالی بافی

قیچی قالیبافی

برای بریدن پرزهای اضافی بعد از یک یا دو رج گرده زدن نیاز به قیچی تیز و محکمی است.

 وسایل مورد نیاز برای قالی بافی

برای بافت قالی به طور حرفه ای وسایلی که در بالا نام بردیم جز ابزار اولیه و ضروری شروع فرش بافی است. فرقی نمی کند فرش شما در ابعاد بزرگ یا کوچک باشد، این وسایل اولیه برای تمام فرش‌ها کاربرد دارد. پیشنهاد می کنیم برای خرید وسایل مورد نیاز برای قالیبافی توسط فردی که آشنایی بیشتری به ابزار و اصطلاحات قالی بافی دارد به بازار بروید و خرید کنید.

شما عزیزان میتوانید برای خرید انواع فرش ماشینی و فرش دستباف ، کالای خواب ، تابلو فرش و … به صفحه فروشگاه ما مراجعه کنید.

1 دیدگاه در “وسایل مورد نیاز برای قالیبافی و نحوه استفاده از آن ها

  1. ندا اسکندری گفت:

    عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.