نوشته های دنیای فرش

تفاوت گلیم و جاجیم و نکته های مهم درباره آن ها

تفاوت گلیم و جاجیم

صنایع دستی ایران متنوع، رنگارنگ و یکی پس از دیگری کاربردی و جذاب هستند. از گذشته تا به امروز وسایلی که برای پوشاندن کف زمین توسط افراد ساخته می شد، متنوع بوده و همگی از نظر هنری ارزشمند هستند. فرش، گبه ، گلیم و جاجیم همگی از صنایع دستی زیبا و نفیس هستند که در تمام مناطق ایران با کیفیت و ظرافت خاصی بافته می شوند. در خرید فرش باید به ویژگی های هر کدام مسلط باشیم تا خرید بهینه ای داشته باشیم.
اگر علاقه به گنجاندن نمادهای ایرانی در دکوراسیون مدرن و امروزی دارید، گلیم و جاجیم یکی از گزینه های عالی برای شما هستند. این دو کفپوش با رنگ‌های شاد و طرح های هندسی و جذاب فضای خانه شما را متفاوت و خاص نشان خواهند داد. در این مقاله به بررسی تفاوت گلیم و جاجیم میپردازیم تا با شناختن ویژگی های هر یک انتخابی مناسب و درست داشته باشید. پس لطفا همراه ما باشید.

گلیم و جاجیم

جاجیم

در گام اول بیاید با جاجیم بیشتر آشنا شویم. جاجیم به دلیل اینکه پرز ندارد از گذشته تا به امروز نه تنها به عنوان زیر انداز بلکه برای انداختن روی کرسی، پیچیپدن رخت خواب و رو انداز نیز در مناطق سرد سیر استفاده می‌شود. همچنین عشایر کوچ نشین برای جا به جایی اسباب و وسایل از جاجیم استفاده می‌کردند.

جاجیم با طرح های راه راه، کنگره‌ای، چارخانه و پلکانی در رنگ‌های شاد مانند قرمز، نارنجی، سبز و آبی بافته می شود.

گلیم و جاجیم

گلیم

اما معمولا گلیم ضخیم تر از جاجیم است. گلیم یکی از صنایع دستی مشترک میان آسیای مرکزی، شمال آفریقا، شرق اروپا و مردمان ترکمن و عرب است.  گلیم در دکوراسیون مدرن و امروزی نه تنها به عنوان کفپوش بلکه به عنوان کالایی دکوری و تزیین دیوار ها نیز بسیار زیبا و خاص است.

نقوش گلیم معمولا  از اشکال هندسی مانند سه گوش، لوزی و یا طرح گل و جانوران را شامل میشود. گلیم از نظر روش بافت به سه روش ساده بافت، نقش برجسته و ورنی بافته می‌شود که بجز روش نقش برجسته در بقیه موارد گلیم پرز ندارد.

گلیم و جاجیم

به عنوان جمع بندی می‌توان در مقایسه گلیم و جاجیم به این نتیجه رسید که بافت هر دوی آن‌ها از پشم گوسفند است. برای خرید فرش دستباف به مجموعه دنیای فرش اعتماد کنید.

جاجیم از نظر ضخامت بین گلیم و پارچه است و از گلیم نازک‌تر است و لطافت بیشتری از گلیم دارد.

در بافتن گلیم و جاجیم نیز تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. در بافت گلیم از ابتدا ابعاد در دار قالی مشخص است، اما جاجیم را با طول و عرض کم در چهار تخته می‌بافند و در پایان آن‌ها را به هم میدوزند.

گلیم و جاجیم

نقوش روی جاجیم معمولا به صورت عمودی یا افقی بافته می شود، اما نقوش روی گلیم این محدودیت را ندارند و در هر جایی از متن گلیم می‌توان نقوش را بافت.

اما در کلام آخر می‌توان گفت امروزه به دلیل آپارتمانی شدن و محدود بودن فضای خانه ها همه ما به فرش انداختن بستنده کرده‌ایم و از رو اندازی مانند جاجیم و زیر اندازی مانند گلیم صرف نظر کرده ایم. در صورتی که این دو محصول با کیفیت بالایی که دارند یکی از بهترین وسیله‌ها نه تنها برای تزیین و دکوراسیون خانه هستند، بلکه به عنوان محصولی با دوام تا سالیان سال میشود از آن‌ها استفاده بهینه کرد.

دنیای فرش مجموعه بزرگ از انواع فرش و کالای خواب می باشد. شما عزیزان میتوانید برای خرید فرش ماشینی و فرش دستباف از فروشگاه ما دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.