نوشته های دنیای فرش

تفاوت فرش ترنج دار، خشتی و افشان

فرش ترنج دار، خشتی و افشان

معرفی فرش ترنج دار، خشتی و افشان

ازگذشته تا به امروز ارزش و اعتبار فرش به عنوان بهترین کفپوش برای خانه نه تنها کم نشده بلکه روز به روز به آن اضافه می‌شود. این ارزش و اعتبار به دلیل تنوع بی شمار در نقوش و ابعاد فرش‌ها است که پاسخ‌ گوی نیاز همه‌ی افراد است.

در این میان با وجود ده‌ها رنگ و طرح برای فرش‌های ماشینی با کیفیت و با دوام، بهتر است به عنوان خریدار با نام و ویژگی‌ هر طرح آشنا شویم و بهترین آن را برای دکوراسیون منزل انتخاب کنیم.

امروزه با توجه به کوچک‌تر شدن آپارتمان‌ها و محدود بودن فضای پذیرایی یا اتاق خواب خانه‌ها، انتخاب فرش مناسب هر فضا بسیار مهم است. با انتخاب نادرست طرح و رنگ فرش،یک اتاق می‌تواند شلوغ،ِ تاریک و کوچک تر از حد معمول نشان داده شود!

در ادامه همراه دنیای فرش باشید تا با ویژگی سه نقش زیبا و محبوب فرش ماشینی یعنی فرش ترنج دار، فرش خشتی و فرش افشان آشنا شوید.

فرش ترنج دار، خشتی و افشان

فرش ترنج دار

فرش‌های ترنج دار یکی از اصیل‌ترین نقوش در فرش‌های دستباف و فرش‌های ماشینی هستند که در مرکز خود ترنجی به شکل دایره یا بیضی داشته و در چهار طرف دیگر مستطیل فرش لچک‌هایی به شکل‌های مختلف دارند.

فرش ترنج دار، خشتی و افشان

این فرش ها در رنگ‌های کرم، لاکی، سرمه‌ای، فیلی، گردویی، مشکی و … در بازار وجود دارند و مناسب خانه‌هایی با سبک دکوراسیون کلاسیک هستند.

فرش‌های نقش لچک و ترنج به خاطر وجود نقوش بزرگ و نقشه‌ای شلوغ عموما برای خانه‌هایی با متراژ بالا مناسب هستند.

فرش افشان

یکی دیگر از فرش‌هایی که گویی زیبایی طبیعت را به خانه‌ها می‌آورد، فرش هایی با طرح افشان هستند. این نقشه‌ی این فرش ها که شامل انواع گل، غنچه و برگ‌های ریز و درشت است همانطور که از نامشان پیداست در سراسر فرش پخش شده است. همچنین حاشيه‌ای پر نقش و نگار چهار طرف فرش را احاطه کرده است. این فرش‌ها در مرکز خود هیچ ترنجی ندارند و معمولا برای خانه‌هایی که سبک دکوراسیون مدرن‌تری دارند و از وسایل و چیدمانی متقارن پیروی نمی‌کنند بسیار عالی هستند.

فرش ترنج دار، خشتی و افشان

اگر خانه‌ی کوچک و نقلی دارید و می‌خوهید دکوراسیون خانه‌ی شما دلباز و روشن جلوه کند، فرش های افشان با رنگ‌های روشن و خنثی یکی از بهترین گزینه‌ها برای خانه‌ی شما هستند.

فرش خشتی

یکی از نقوش شیک و متفاوت فرش ایرانی بدون شک فرش خشتی است. این فرش که نام دیگر آن گلستان است، سر تا سر آن با قاب‌های مستطیل یا مربع شکل پر شده که درون آن‌ها را گل‌هایی رنگارنگ و متنوع تشکیل داده است.

در مرکز فرش خشتی نیز هیچ گونه ترنجی بافته نمی‌شود اما به دلیل نقشه‌ی پر از گل و شلوغی که دارند معمولا مناسب خانه‌های بزرگ است و در صورت استفاده شدن در خانه‌های کوچک، فضا را بسته و کوچک‌تر نشان خواهند داد.

فرش ترنج دار، خشتی و افشان

نکات آخر

شما می‌توانید طرح و رنگ فرش مورد علاقه خود را در ابعاد متفاوت و به صورت 700 شانه تا 1500 شانه تهیه فرمایید.

اگر علاقه به طرح خاصی دارید اما به دلیل کوچک یا بزرگ‌ بودن پذیرایی یا اتاق خانه فکر می‌کنید آن طرح مناسب شما نیست، پیشنهاد می‌کنیم به رنگ فرش توجه فرمایید و نقش مورد علاقه خود را خریداری فرمایید.

مثلا اگر به فرش‌های ترنج دار علاقه دارید اما خانه‌ی شما نقلی و کوچک است، به سراغ فرش ترنج دار رنگ روشن مانند سفید یا کرم با نقش کم یا محوتر بگردید و در خانه‌ی خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.