نوشته های دنیای فرش

فرش کرمان و صنعت فرش بافی ایران

فرش کرمان سوغات ارزنده ایران

برای قرن ها، ایران به عنوان سرزمین قدیمی در بافتن فرش های زیبا و ظریف در جهان شهرت دارد. فرش کرمان در زمره زیباترین و ممتازترین فرشهای ایران و جهان قرار گرفته است. در میان صنعت فرش بافی ایران، قالی کرمان چنان بین مردم ایران محبوب است که ضرب‌المثل مثل قالی کرمونه به معنای هر کسی که هرچه سنش بالا میرود خوش رنگ و روتر میشود (مثل قالی کرمان که هرچه بیشتر پا میخورد بیشتر رنگ باز کرده و مرغوب تر میشود) در صحبت‌های روزانه به کار میرود.

فرش کرمان

فرش کرمان / قالی کرمان

درباره فرش کرمان

کرمان یکی از قطب های اصلی قالی بافی در ایران است و حداقل از قرن پانزدهم میلادی مرکز اصلی تولید فرشهای با کیفیت بوده و به دلیل تقاضای فوق العاده فرش‌های تولید شده در کرمان و سلایق متفاوت مصرف کننده‌گان، انواع متنوعی از سبک ها و طرح ها تولید شده است. برخی از فرش های کرمان صریحاً برای خریداران ثروتمند از غرب، بعضی دیگر برای مصرف کنندگان محلی با سلیقه های بسیار متفاوت بافته شده است و همین موضوع فرش کرمان را متمایز تر می کند.

فرش کرمان

غیر از شهر کرمان شهرهای رفسنجان، راور و ماهان نیز فرش بافان چیره دستی در قالی بافی دارند. تاریخچه فرش های کرمان حتی به زمان ساسانیان برمیگردد. قدیمی‌ترین فرش کرمان ، “قالی راور” نام دارد که گفته می‌شود اولین بار سال 1866 میلادی بافته شده است.

وجه متمایز فرش کرمان، فرش لاور یا راور کرمان است. این فرش ها در دهکده راور در کنار شهر کرمان تولید شده‌اند و به خاطر طراحی و بافت ظریف شهرت جهانی دارند. بیشتر فرش های راور کرمان دارای امضا هستند، یعنی با علامت بافنده یا شخصی که فرش برای او بافته شده است به آن هویت  می‌بخشند.

فرش کرمان

طرح های متنوع فرش کرمان

فرش های کرمان بیش از هر چیز به دلیل رنگ و طرح آن بسیار مشهور هستند. با اینکه کرمان شهری کویری دردل ایران است، اما نقوش کار شده در فرش‌هایش عمدتا نماینگر باغ ها و بوستان‌های سرسبز و پر از گل و پرنده است. وجود طرح های نامتقارن و سیال در فرش کرمان زیبایی نقوش را چند برابر کرده است. بجز طرح باغ و بوستان، طرح های ترنجي مانند سه‌كله، چهاركله، پنج گل، گلداني و موسي‌خاني، گل سماور، كتري و مكه‌اي، گل حشمتي و بابابگي، درختي و صورتی، طرح ابري، افشان، سبزيكار، درختی، بته ای، تصويری، گوبلنی، قاب قرآنی و تلفيقی نیز درقالی کرمان بسیار استفاده می‌شود. در این فرش‌ها رنگ عنابی، لاکی سیر و روشن، بژ، مسی سورمه ای، صورتی، سبز سیر و روشن به وفور استفاده می‌شود.

فرش کرمان

فرش های کرمان به دو گروه فرشهای شهری و فرش های عشایری تقسیم می شوند که فرش های بافت کرمان شهری و فرش های بافت سیرجان به بافت عشایری معروف هستند. ابعاد فرش های عشایری معمولا ذرع و نیم تا دو ذرع هستند و اما فرش های بزرگتر نیز به سفارش مشتریان بافته می شود.

گره به کار رفته در فرش کرمان گره فارسی است اما در مناطق روستایی، هم گره فارسی و هم گره ترکی رایج است. گره جفتی و بافت بدون گره یا گره کمانشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرش‌ها مانند فرش‌‌های دیگر نواحی ایران از تارو پود پنبه‌ای برای بافت فرش استفاده می‌شود. پرزهای قالی کرمان متوسط و کوتاه هستند و گره های آن از 2500 تا 5000 گره در هر سانتیمتر مربع تشکیل شده است.

مجموعه دنیای فرش شامل انواع گوناگون فرش ماشینی ،فرش کرمان ، فرش دستباف ، تابلو فرش ، کالای خواب و … است. شما می توانید با مشاهده صفحه فروشگاه ما جهت خرید اینترنتی فرش اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.